Expoziţie retrospectivă a pictorului Jovián György la Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea

O expoziţie retrospectivă a pictorului Jovián György, unul dintre cei mai importanţi artişti plastici contemporani din Ungaria şi nu numai, a fost vernisată luni seară la Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea, în prezenţa acestuia şi a soţiei sale, alături de sculptorul şi scriitorul Ingo Glas şi de violoncelista Szabó Ildikó, laureată a Premiului Junior Prima.

Cele 17 lucrări de mari dimensiuni au fost expuse în două săli de la etajul întâi al muzeului şi prezentate într-un catalog, oferit gratuit, editat de Consiliul Judeţean Bihor. Într-o sală de la parter, cei care au dorit au putut să vizioneze un scurt film despre concepţia picturală a lui Jovián, realizat de Televiziunea ungară.

“Vernisajul acestei expoziţii face parte dintr-un proiect gândit în perspectivă, anume un program expoziţional pentru artişti orădeni care trăiesc în alte părţi ale lumii, considerând că este important să urmărim traseul artistic al unor artişti consacraţi”, a spus directorul MTC, Aurel Chiriac.

Criticul de artă Aurel Chiriac a vorbit apoi despre lucrările din expoziţie, numită “Şi vremea vremuieşte…”, în care artistul propune “o aparentă negativitate”. Comentariul artei lui Jovián ar putea porni, spunea el, de la cuvinte precum “dezastru, sinistru ori tragic”. Sau, mai mult, de la “tragic, distonanţă, confuz, deznădejde, exasperare, limită sau final”.

“Artistul forţează de fiecare dată lumea devastată pe care o pictează să îşi spună propria poveste, a decăderii, dar şi a fostei măreţii, de fapt a frumosului pe care îl presupune orice sălbăticie, a normalităţii care stă în umbra oricărui cataclism”, a afirmat Chiriac.

Personajele pictate de Jovián în poziţie fetală sugerează, din punct de vedere metafizic, posibilitatea umanului de a renaşte permanent, de a se “în-fiinţa” de-a pururi în pofida propriului apetit pentru distrugere şi haos.

“Pictura mea, la prima vedere, pare destul de dificil de descifrat, cu un mesaj pesimist în ce priveşte viitorul ambientului, al omului însuşi. Eu, însă, în adâncul sufletului meu, totuşi nutresc speranţa că lucrurile se vor întoarce în bine şi că omul nu trebuie neapărat să-şi distrugă propria lume şi spaţiul de trai. Această iluminare va veni în curând şi picturile mele încearcă să ajute în acest sens. E un fel de avertisment”, a declarat, pentru AGERPRES, pictorul Jovián György.

Născut la Şimleu Silvaniei, în 1951, cu mama orădeană, Jovián György, azi unul dintre cei mai importanţi artişti plastici contemporani, potrivit directorului MTC, şi-a petrecut copilăria şi o mare parte din tinereţe la Oradea, după ce a absolvit Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, unde l-a avut ca profesor pe Corneliu Baba. În 1982 a plecat la Budapesta, în Ungaria, s-a căsătorit, a lucrat ca grafician şi a primit numeroase premii pentru lucrările sale. Din 2007 este membru al Academiei Ungare de Arte.

Invitată de pictor la Oradea pentru acest eveniment, violoncelista Szabó Ildikó, care trăieşte la Berlin şi Budapesta, a interpretat în “coperţile” vernisajului două piese de J.S. Bach, “Preludiu” şi “Sarabanda” din Suita pentru violoncel solo şi, respectiv, György Ligeti, “Sonata solo pentru violoncel”.

Expoziţia, organizată de Muzeul Ţării Crişurilor, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor şi Fundaţia Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar, va sta pe simezele celei mai importante instituţii muzeale din Bihor până în 27 octombrie.

Foto: Eugenia Pasca / AGERPRES